پیگیری مطالبه استخدام استادان قرآنی در آموزش و پرورش 
کد خبر: 4100261
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۴
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد

پیگیری مطالبه استخدام استادان قرآنی در آموزش و پرورش 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تلاش‌هایی کرده‌ایم که از میان قرآنیان اساتیدی که صلاحیت دارند، جذب آموزش و پرورش شوند؛ شاید حضور نیروهای قرآنی زمینه‌ای برای تعالی تعلیم و تربیت فراهم کند.

حجت الاسلام والمسلمین قمیبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۵ آبان در دیدار با جمعی از نخبگان و فعالان عرصه قرآنی استان خوزستان با بیان اینکه مفتخر و مبتهج هستم که در خدمت خادمان قرآن هستم، گفت: افکارسنجی‌ها و نگرش‌سنجی‌ها نشان می‌دهد درصد تشنگی به معارف قرآن خصوصا اگر خوب عرضه بشود، خيلی بالاست و حیف است از هر مجالی برای جرعه‌ای نوشیدن از این زلال معارف وحیانی استفاده نشود. ان‌شاءالله بتوانیم در این مسیر گام برداریم و جدی باشیم. این تشنگی نسبت به معارف قرآن با قید و اولویت مسائل روز به طریق اولی افزون‌تر است و استقبال بیشتری از آن خواهد شد.

وی با اشاره به پیشنهاد بهره‌گیری از طرح تلاوت نور جهت بیان تفسیر مختصر آیات در مساجد تصریح کرد: در مساجد اوضاع خیلی آبادی آن‌گونه که باید نداریم. شاید یکی از عوامل جذابیت مساجد باید همین باشد که مردم بدانند در آنجا حکمتی به دست می‌آورند‌. این کار غنی‌سازی مسجد است، بار اضافه کردن بر دوش مسجد نیست، تقویت مسجد است.

امور بانوان؛ در صدر سبد اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به برنامه‌ریزی دشمن در حوزه بانوان که مورد اشاره یکی از بانوان فعال قرآنی استان بود، گفت: این مطلب واضح و عیان است و مسئولیت ما را در این امر، مضاعف می‌کند؛ خصوصا در اهتمام به قرآن و معارف قرآنی. امر مهم بانوان در سبد اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در صدر نشسته است و دلمان می‌خواهد در استان شاهد اهتمام افزون‌تر به مسئله بانوان باشیم.

قمی با اشاره به جایگاه قطب قرآنی خوزستان در کشور و بهره‌گیری از نیروهای قرآنی که مطالبه برخی فعالان قرآنی استان در این نشست بود، گفت: این اهتمام حداقل در فضای مدیریت قرآنی کشور لحاظ شد. اولین مدیری که در دارالقرآن منصوب کردیم، حجت‌الاسلام اخوان از استان خوزستان بود و جایگزین ایشان، حجت‌الاسلام حریزاوی را از استان خوزستان انتخاب کردیم. دست کم در فضای مدیریت کشور، این موضوع لحاظ شد. استفاده از استادان قرآنی استان در محورهای تخصصی مثل صوت و لحن و داوری نیز دنبال می‌شود.

پیگیری مطالبه به‌کارگیری استادان قرآنی در آموزش و پرورش 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به درخواست برخی از فعالان قرآنی مبنی بر به‌کارگیری استادان قرآنی در آموزش و پرورش اظهار کرد: در زمینه آموزش و پرورش تلاش‌هایی کرده‌ایم که از میان قرآنیان اساتیدی که صلاحیت دارند، جذب آموزش و پرورش شوند. شاید حضور نیروهای قرآنی که از نور کلام حق بهره گرفته‌اند به این وضع تلخ تعلیم و تربیت کمکی کند و زمینه‌ای برای تعالی تعلیم و تربیت فراهم کند. این امر جزو وظایف ماست که به‌صورت ملی دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی گفت: فرمایش رهبری دستور است. ما موظف و مکلف به جدی گرفتن این دستور هستیم. مسئولیت مساجد در کشور به‌صورت رسمی بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی نیست، اما خود را از این فرمایش رهبر معظم انقلاب نمی‌توانیم بری الذمه کنیم که فرمودند هر مسجد یک پایگاه قرآنی بشود. این به گردن همه ما چه قرآنی‌ها و چه مسجدی‌ها و چه نهادهای فرهنگی است که در این مسیر تلاش کنیم مسجد بیش از پیش پایگاه قرآنی باشد.

قمی افزود: توجه به ساختارهای قرآن حرف درستی است که مورد اشاره فعالان قرآنی استان بود. ما به هر مدلی که خیر بیشتری به قرآن می‌رسد راضی هستیم. ما حاضریم همه مسئولیت‌های قرآنی خود را به ارشاد یا اوقاف بدهیم یا آنها مسئولیت‌های قرآنی‌شان را به ما بدهند و یا یک نهاد جدید قرآنی تأسیس کنند تا همه مسئولیت‌ها به آن واگذار شود و یک تقسیم واضح مسئولیت وجود داشته باشد؛ در عین حال که می‌خواهیم هم‌افزایی کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تصریح به اینکه طرز کار کردن‌های ما ایراداتی دارد، اظهار کرد: در استان خوزستان، مسئولان هماهنگ هستند. تلاش می‌کنیم با فرمان مقام معظم رهبری درباره بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ در گسترده ملی به یک آرایش مؤثرتر و هماهنگ‌تری برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توجه به ساختار مهم است، اما توجه به محتوا اهمیتش افزون و مضاعف است و آن اهتمام به تفسیر و تدبر و معناست. این عطیه نادره این دوران است و از کار بشر گره باز خواهد کرد؛ اگر این اهتمام و اعتنا باشد. به همین جهت به حفظ موضوعی قرآن خیلی مایلیم. آیاتی که می‌تواند کلیدی‌ترین توجهات را در سودهی به حیات امروز بشر داشته باشد، جامعه باید آنها را حفظ باشد و مانند ضرب‌المثل از آنها استفاده کند.

حفظ موضوعی آیات قرآن در سبد اولویت‌های آموزش عمومی قرار گیرد 

قمی گفت: اگر برای انسان حل بشود که «أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى»، اگر برای انسان حل بشود «لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه» این فرد، فرق خواهد کرد. همه آیات قرآن نور است، اما در تفسیر مرحوم علامه، برخی آیات به‌عنوان غرر آیات یا آیات ویژه معرفی می‌شوند. می‌توان این اولویت‌‌ها را براساس نیازسنجی شناسایی کرد. می‌شود بر این اساس، آیاتی را در سبد اولویت‌های آموزش عمومی قرآن قرار داد. با این نگاه، تربیت چند میلیون حافظ موضوعی قرآن اصلا کار دشواری نیست.

وی تبیین آیات کتاب خدا را اصل جهاد تبیین دانست و افزود: آنچه در اصل جهاد تبیین در مصاف حق و باطل باید به آن اهتمام جدی بشود، تبیین آیات کتاب خدا است: «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»(نحل/ ایه ۴۴). آنچه امروز، گره باز می‌کند باید از این کتاب جستجو شود. پاسخ مسئله‌های خود را باید از این کتاب بخواهیم. تبیین آیات کتاب خدا، شاید بیش از بقیه بر عهده قرآنی‌ها باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در پایان بیان کرد: جامعه منتظر روشن شدن حقایق جلوی چشم‌هایش است. می‌خواهد حقایق را ببیند. ما به‌عنوان جامعه قرآنی همه با هم متعهد هستیم؛ تبیین کتاب خدا را جدی بگیریم و محکم پیش برویم.

انتهای پیام
captcha